Μέλη αυτού του Ιστότοπου ..:

Επισκέπτες - Visitors

Ώρα Ελλάδος - Time in Greece

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2009

Θέματα για... καπετάνιους....

Επί τόπου στροφή


Η επίδραση της προπέλας στο πρόσω και ανάποδα είναι ο λόγος, για τον οποίο ένα διπλέλικο σκάφος μπορεί να στρέφεται επί τόπου, γύρω από έναν υποθετικό άξονα περιστροφής. Ας δούμε λοιπόν με λίγα λόγια πως γίνεται.
Μηχανοκίνητα με δύο μηχανές, άρα και δύο προπέλες ρεμετζάρονται πολύ πιο εύκολα από τα μονέλικα σκάφη.


Με κατάλληλους χειρισμούς και χωρίς καθόλου χρήση του τιμονιού, το μηχανοκίνητο μπορεί να γυρίσει 360ο γύρω από τον εαυτό του, κάτι, που πολλές φορές είναι απαραίτητο στα γεμάτα λιμάνια και στον περιορισμένο χώρο των μαρινών.


Με το «ζύγισμα» των μανετών στο πρόσω και ανάποδα, το σκάφος μπορεί να κάνει μια πλήρη περιστροφή γύρω από τον εαυτό του, όπως χαρακτηριστικά φαίνεται στο σχήμα 1.










Ας δούμε λοιπόν πως στρέφεται ένα διπλέλικο σκάφος στο σχήμα 2.
Στην περίπτωση Α βάζουμε πρόσω την αριστερή και ανάποδα τη δεξιά μηχανή. Αν το σκάφος, καθώς στρέφεται τείνει να κινηθεί πρόσω, μειώνουμε τις στροφές της αριστερής μηχανής, που είναι στο πρόσω, όπως φαίνεται στην περίπτωση Β. Προσοχή, δεν αυξάνουμε τις στροφές της δεξιάς στα ανάποδα. Στην περίπτωση Γ, καθώς το σκάφος γυρίζει, βλέπουμε ότι τείνει να κάνει και ανάποδα. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση μειώνουμε αντίστοιχα τις στροφές της δεξιάς μηχανής, που κάνει ανάποδα. Το μυστικό στη μανούβρα είναι να χρησιμοποιήσουμε όσο γίνεται λιγότερες στροφές και πάντα να μειώνουμε αντίστοιχα τη μηχανή, που προκαλεί κίνηση άλλη από αυτή της περιστροφής. Δεν εξισορροπούμε ποτέ, αυξάνοντας στροφές, αλλά μειώνοντας. Ειδικά με μεγάλες μηχανές και ιπποδυνάμεις, η αύξηση των στροφών μπορεί να μας κάνει να χάσουμε τον έλεγχο του σκάφους, με συνέπεια κάποια ζημιά είτε στο δικό μας είτε σε κάποιο άλλο ρεμετζαρισμένο μέσα στο λιμάνι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου